Automašīnas iegādes ABC: trīs labi iemesli, kāpēc apsvērt ar dabasgāzi darbināmas automašīnas iegādi

Saspiestā dabas gāze kā automašīnu degviela kļūst par aizvien vilinošāku alternatīvu. Pirmkārt, ar gāzi braukt ir lētāk, taču ne mazāk svarīgs ir arī vides aspekts. Statistika arī liecina, ka lietoto automašīnu tirgū CNG automašīnu cena saglabājas augsta. Zemāk norādīti trīs labi iemesli, kāpēc apsvērt ar gāzi darbināmas automašīnas iegādi.

Pēc Ziemeļvalstu enerģētikas uzņēmuma Gasum vērtējuma dažu gadu laikā ar gāzi darbināmu automašīnu skaits dubultosies. Igaunijā pagājušogad tika iegādātas 330 ar saspiesto gāzi darbināmas automašīnas, kopā pa mūsu ceļiem vizinās ap tūkstoti šādu auto un pieprasījums joprojām ir liels.

Somijā attīstība bijusi vēl straujāka – pirms 2017. gada Somijā tika izmantoti tikai 2000 ar gāzi darbināmu automašīnu, patlaban tādu ir jau 5500. Salīdzinājumā ar visu Somijas autoparku, tā, protams, ir ļoti maza daļa, taču pieaugums ir straujš. CNG automašīnas ir populāras arī Zviedrijā.

Auto jomas analītiķi vērš uzmanību uz lietoto saspiestās gāzes automašīnu tirgu: lielā pieprasījuma dēļ cenas saglabājas stabili augstākas, salīdzinājumā ar analogām parastās degvielas automašīnām.

Somi lietoto automašīnu tirgū izķer gāzes auto kā pirmos, apgalvo Autovista analītiķis Markuss Halonens. Pēc viņa teiktā, deficīts saglabāsies un CNG automašīnas var kļūt vēl dārgākas. Līdztekus noturīgajai cenai lietoto automašīnu tirgū analītiķis izceļ vēl divus plusus par labu saspiestās gāzes automašīnām.

Gāzes automašīnas labi saglabā cenu
Daudziem automašīnu pircējiem svarīgs iegādes arguments ir tas, lai, beidzoties līzinga periodam, vai vēlmes gadījumā automašīnu varētu pārdot par iespējami augstu cenu. Ar gāzi darbināmo automašīnu atlikuma vērtība saglabājas stabili augstāka salīdzinājumā ar parastajiem analogiem ar iekšdedzes motoru.

Gāzes automašīnas pēc 3 lietošanas gadiem un aptuveni 90 000 km nobraukuma saglabā turpat 52 procentus no sākotnējās cenas – tas ir labāk nekā automašīnām ar dīzeļmotoru un ievērojami labāk nekā elektromobiļiem.

Tikai daži auto saglabā savu cenu vēl labāk, apliecina Halonens. Jauno gāzes automašīnu cena lielākoties ir izdevīgāka nekā automašīnām ar dīzeļmotoru un elektromobiļiem.

Tā kā automašīnām ar benzīna motoru ir lielāks degvielas patēriņš – tādējādi arī to tekošie izdevumi ir lielāki –, un hibrīdi maksā nedaudz dārgāk, automašīnas, kuras darbina saspiestā gāze, no lietošanas izdevumu viedokļa ir visnotaļ konkurētspējīgas.

Biometāns kā iespēja
Ar gāzi darbināmās automašīnās kā degvielu var izmantot atjaunojamo enerģiju jeb no biogāzes ražotu biometānu. Somi šo iespēju izmanto ļoti čakli, igauņi vēl tikai pierod pie dabazgāzes un biogāzes atšķirībām.

Acīmredzot somu drosmīgākās izvēles pamatā ir zaļā domāšana – no vietējās biogāzes ražotā biometāna pieejamība un gāzes automašīnu zemais izmešu līmenis. Pēc Gasum pārdošanas vadītājas Heidi Kuopalas teiktā biogāzes izmantošana samazina siltumnīcas gāzu izmešus par līdz pat 85 procentiem.

Gāzes uzpildes staciju tīkls aug
Pēc lietpratēju vērtējuma ar gāzi darbināmu automašīnu atlikuma vērtība saglabāsies augsta arī turpmāk, it īpaši, paplašinoties gāzes uzpildes staciju tīklam. Latvijā tuvākajos gados plānots atvērt vairākas dabas gāzes uzpildes stacijas. Divas no tām tiks atvērtas Rīgā, tādējādi nodrošinot dabas gāzes pieejamību galvaspilsētā.